poniedziałek, 7 stycznia 2019

Nasza szopa

Głupi to ma szczęścia za całą okolicę i jeszcze dwie sąsiednie wyspy. Dzisiaj w planach mieliśmy La Laguna i Santa Cruz. To pierwsze to dawna stolica, to drugie obecna. Taki Kraków i Warszawa, bo Gniezna chyba nie mieli.

Do przemieszczania się używamy autobusów TISA. Zielone. Zmonopolizowały wyspę. Chyba od połowy ubiegłego roku do wygodnego przemieszczania się potrzebna jest karta ten+. Przykłada się na wejściu i na wyjściu. Przy wejściu sprawdza czy mamy kasę na karcie, przy wyjściu pokazuje ile jeszcze zostało. Jeszcze nie wiem co się stanie jak po drodze zjemy całą kartę. Jedyny problem jaki do tej pory namierzyliśmy, to punktualność. Przyjazdy mają się nijak do czegokolwiek gdzie są podawane godziny takowych. O autobusach rozpiszę się przy okazji Barranco del Infierno.

Zwiedzanie miasteczka o pełnej nazwie San Cristobal de La Laguna miało się rozpocząć od najstarszego kościoła  czyli Parroquia Matriz de Nuestra Señora de la Concepción…

Próbowaliście coś takiego wpisać w mapy Google lub inne MapsMe? To nie próbujcie. Kościółek pochodzi z 1511 i funkcjonuje pod skróconą nazwą Iglesia de la Concepción. I tego też nie próbujcie wpisywać, bo wasz program może mieć dowolną inną kombinację słówek z pełnej nazwy plus jakieś inne słówka nie wiadomo skąd. Przynajmniej mi się tak cały czas wydaje.

Kościółek był zamknięty bo tak. To se poszliśmy do Katedry. Szczęśliwie bez względu na nazwę (Santa Iglesia Catedral de Nuestra Señora de Los Remedios) ma gdzieś wciśnięte słowo kluczowe Catedral.

Więcej szczegółów przy okazji tekstu o kościołach na Teneryfie (taki post będzie jutro: Budownictwo sakralne Teneryfy). Na dzisiaj mam inne pomysły. Na przykład kasa, znaczy casa. Po ludzku domek. Trzeba przyznać, ze ci których było stać na budowę w mieście, to się nie ograniczali. Jak uwzględnimy jeszcze, że to XVI i XVII wiek, to trzeba przyznać, ze nieźle im poszło.
Casa Salazar. Mozaika z lawy wulkanicznej.

Casa Montanez.

Ostatnia z nich - Casa de los Capitanes Generales y Alvarado Bracamonte (swoją drogą pomysłowe mają te nazwy)

- kryła w sobie niespodziankę.

Nie chodzi o roślinki. Niespodzianka ma 28 m², otwarta do zwiedzania 6.12.2018, zamknięta 7.01.2019. Którego to dzisiaj mamy? No. I na tym polega właśnie szczęście głupiego.
 Szopka z La Laguna

Około 160 figurek. Poziom dopracowania szczegółów powalał. (To niżej pochodzi z tego obrazka wyżej). Na kawałku mięsa o rozmiarach 1 cm na 1 cm były zrobione białe żyłki...

a ryby miały łuski

A w takim pałacu Heroda, to nawet mozaiki na ścianach były. Na niewidocznej ścianie zrobili Porwanie Europy. Wsadziłem łapę z kamerą, to wiem.

Jak ktoś chce zobaczyć jak to w przybliżeniu wyglądało, to proponuję filmik. Wiem, że długi 12 minut. Ale bez tego nie sposób sobie wyobrazić jak to wygląda, rusza się itp.
Wyszliśmy jakieś 30 min po zamknięciu…
Jak ktoś chce poczytać to tutaj. Tak wiem po hiszpańsku.
Co do szopek, to nie ukrywam, że liczyłem na nie. Po Maderze mi tak wyszło. Skoro tam były na początku stycznia to tu też powinny. Szopki kanaryjskie przebiły maderskie. Pozostając w La Laguna, była jeszcze wystawka konkursowa. Wybrane zagadnienie wygląda tak: (drugie miejsce).

Szopki to osobny temat i już za chwilkę będę was nimi katował. Co do miasteczka, to podobało nam się na tyle, że zrezygnowaliśmy z obecnej stolicy czyli Santa Cruz, i pomimo trzaskającego mrozu (19⁰C) trochę połaziliśmy.

Odkryliśmy mikromuzeum powozów (makro znam z Lizbony) Z racji tego, że jak w większości obiektów, było zupełnie pusto mogłem się oddać nieskrępowanym badaniom karety pod kątem amortyzacji pasażera. Wyobraźcie sobie, że część mieszkalna karety jest na zamocowanych elastycznie pasach. Tam prawdopodobnie nie trzęsło, tylko lekko kołysało.

Nie samym zwiedzaniem człowiek żyje. W okolicach Katedry namierzyliśmy knajpkę Pantastica. Jedno menu za 9,5 Całkiem fajne. Poza tym były miejsca w środku :). A do tego wszystkiego stoliki pod ścianą mają gniazdka do podładowania laptopa i komórki (USB).

Jutro Barranco del Infierno czego i wam życzę.

Pozdrowienia dla Ślimaczków i Złotej Rybki.

PS.

Jakby się komuś zachciało, to znam fajne miejsce w La Laguna…

Ktoś uwierzył, że jestem w stanie zatytułować posta Budownictwo sakralne Teneryfy?